zibayarA

پزشکی

zibayarA

پزشکی

نکات کلیدی برای تغذیه کودک 6ماهه

در صورت تقاضای کودک به خوردن شیر ، به شیردهی ادامه دهید. غذاهای جامد را به همراه شیر مادر یا شیرخشک یا به عنوان میان وعده میل کنید.
غذای جامد را ۲ تا ۳ بار در روز به فرزندتان بدهید و سعی کنید دفعات آن را تا ۳ تا ۵ بار در روز افزایش دهید.
با غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت و ماهی خوب پخته شده ، تخم مرغ له شده ، توفو و غلات غنی شده با آهن شروع کنید. پس از دادن این غذاها ، مصرف سبزیجات ، میوه ، سایر غلات و حبوبات ، پنیر پرچرب و ماست را آغاز کنید.
برای شروع یک غذای جدید ، ابتدا مقدار بسیار کم مانند ۱ قاشق غذاخوری (۵ میلی لیتر) از غذا را به فرزندتان بدهید. اگر کودک غذای بیشتری خواست ، به دادن آن ادامه دهید.
ابتدا از غذاهای نرم پوره شده ، له شده و چرخ شده شروع کنید. بعد از ۹ ماهگی ، می توانید غذاهای معمول و بافت های مختلف را امتحان کنید.
همیشه کودک را تحت نظر داشته باشید و غذاها را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا از خفگی جلوگیری شود.
هر بار یک غذای جدید پیشنهاد دهید. اگر نگران آلرژی غذایی هستید ، روزانه یک وعده غذایی را با یک دوره دو روزه بین آن ، معرفی کنید.
مصرف غذاهایی که اغلب با آلرژی همراه هستند مانند شیر گاو ، تخم مرغ ، سویا ، بادام زمینی ، آجیل و دانه ها ، گندم ، ماهی و صدف ، قبل از ۱۲ ماهگی توصیه نمی شود.

چه کنیم که کودک به حرفمان گوش کن

 به عنوان فردی بالغ وقتی کودکی رفتار درستی ندارد یا خیلی مهربان میشویم و دلمان میسوزد و یا خیلی عصبانی میشویم. مشکل این چنین برخوردهایی این است که تمرکز کودک از اشتباه خودش به سمت شما و برخوردتان تغییر پیدا میکند که این یک رفتار غیر سازنده است.

 
هیچ کودکی صبح با این فکر از خواب بیدار نمیشود که امروز میخواهم معلم ها و پدر و مادرم راناراحت کنم همه بچه ها دوست دارند مودب باشند فقط مهارتهایش را ندارند بنابراین هرچه بیشتر راهکار و مهارت ها را به انها نشان دهیم بهتر است.

دفاع از حق در کودکان بالای سه سال

ولی وقتی بچه ها از سه سال بزرگتر می شوند حالا دیگر این وظیفه ی دفاع کردن از کودکتان برعهده ی شما نیست. باید به خود کودک یاد بدهید که خودش از حق خودش دفاع کند.

برای مثال بچه ی شما در پارک مشغول بازی بوده و با گریه به سمت شما می آید که فلانی من رو کتک زد! بسیار سریع و در عرض چند ثانیه از او می پرسید که ماجرا چی بوده؟ چرا کتکت زد؟ تو چه حسی داری؟ (حسش رو تایید بکنید اینگونه که خب! الان کتک خوردی، ناراحت هستی، دردت گرفته) خیلی خب باشه حالا چیکار میخواهی بکنی؟ و دوست داری به اون بچه چی بگی؟

در این شرایط دفعات اول با کودکتان همراه شوید با او بروید و سمت بچه ایی که کودک شما را کتک زده. او را صدا بزنید و در اینجا کودکتان خودش باید خطاب به فردی که او را کتک زده بگوید: تو وقتی من را هل دادی من دردم گرفت، من ناراحت شدم، من دوست ندارم تو با من اینجوری رفتار کنی … و دیگر حرف هایی که شما با کودکتان تمرین کردید و او تصمیم گرفته که به دوستش بگوید.

شما باید کودکتان را ترک کنید ولی حواستان به این نکته باشد که اگر دفعه بعد هم بچه شما را زدند، شاید این بار بچه ی شما دیگر به شما رجوع نکرد. باید حواستان باشد که بچه شما کتک نخورد، اگر دیدید بچه شما کتک می خورد و چیزی نمی گوید! او را صدا بزنید و بگویید: عزیزم تو باید از دوستت بخواهی که با تو درست رفتار بکنه، دوستت نباید تو را کتک بزنه من باهات میام تا پیش دوستت و تو چی میخواهی بش بگی و دیگه چی میخواهی بش بگی و به نظرم به دوستت بگو که دیگه این کار را انجام نده.

ادامه مطلب...

علل بروز زردی در نوزادان

زردی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:
 
۱-شیر مادر – سینه مادر در چند روز اول پس از زایمان مقدار کمی آغوز ایجاد می کند. پس از مدتی با افزایش شیردهی ، احتمال ابتلا به زردی ناشی از شیر مادر وجود دارد. اینطور تصور می شود که برخی از آنزیم های موجود در شیر مادر ممکن است موجب “زردی شیر مادر” شوند. این زردی ناشی از شیر مادر است. در این شرایط ، در مورد ادامه یا توقف شیردهی ، از پزشک سوال کنید.
 
۲-ناسازگاری های گروه خونی (Rhesus (Rh و ABO – هنگامی که مادر و نوزاد گروه های خونی متفاوتی دارند ، بدن مادر ممکن است آنتی بادی هایی تولید کند که می توانند در مراحل بعدی بارداری به گلبول های قرمز کودک حمله کنند. این بدان معناست که باید گلبول های قرمز آسیب دیده ی بیشتری از بدن حذف شود که به نوبه خود باعث بالا رفتن سطح بیلی روبین می شود. ممکن است کودک در مدت چند ساعت پس از تولد دچار کم خونی و زردی شدید شود.
 
۳- کم خونی همولیتیک – این می تواند یک اختلال ارثی سیستم ایمنی بدن (بیماری خود ایمنی) باشد ، زمانی که سیستم ایمنی بدن گلبول های قرمز خون را از بین می برد. همچنین می تواند عارضه سایر اختلالات مانند عفونت جدی (سپسیس) باشد.
 
به ندرت ، زردی ممکن است به دلیل شرایط زیر ایجاد شود:
 
۴- هپاتیت نوزادی (التهاب کبدی) – برخی از ویروس هایی که می توانند باعث هپاتیت در نوزادان شوند شامل سیتومگالوویروس ، سرخچه و هپاتیت A ، B و C هستند. ویروس دقیق ایجاد کننده ی هپاتیت نوزادان مشخص نیست. نوزادان مبتلا به هپاتیت نوزادی ممکن است در معرض عفونت ویروسی قبل از تولد ، در رحم یا در طی ماه های اول زندگی باشند.

خواص تخمه آفتابگردان

1- خواص ضد التهابی و اثرات قلبی عروقی

  • تخمه آفتابگردان منبع غنی آنتی اکسیدان محلول در چربی یعنی ویتامین E است
  • ویتامین E رادیکال های آزاد را که می توانند به مولکول های حاوی چربی مثل غشاهای سلولی، سلول های مغزی و کلسترول آسیب برسانند را از بین می برد.
  • این ویتامین اثر ضد التهابی دارد و با محافظت از اجزای سلولی و مولکولی بدن منجر به کاهش علائم آسم، آرتروز و آرتریت روماتوئید می شود.
  • همچنین نشان داده شده است که ویتامین E در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است
  • به کاهش گر گرفتگی زنان یائسه و عوارض دیابت نیز کمک می کند.
  • نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ایفا می کند.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

این ویتامین ارزشمند یکی از اجزای اصلی موجود در ذرات کلسترول است که جلوی عملکرد رادیکال های آزاد اکسید کننده کلسترول را می گیرد. بعد از اکسیداسیون کلسترول به دیواره های رگ های خونی می چسبد و همین مساله به مرور زمان باعث مسدود شدن شریان ها، حمله و یا سکته قلبی می شود. هر چه ویتامین E بیشتری دریافت کنید خطر بیماریهای قلبی کاهش می یابد.

2- کاهش کلسترول خون

  • تخمه آفتابگردان و پسته سرشار از مواد مغذی بنام فیتو استرول هستند (270 تا 289 میلی گرم در هر 100 گرم) و تخم کدو حلوایی هم در رتبه دوم قرار دارد (265 میلی گرم در هر 100 گرم).
  • دریافت مقادیر زیاد فیتواسترول از طریق رژیم غذایی مناسب باعث کاهش کلسترول خون، افزایش عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف می شود.
  • خواص سلامتی فیتواسترول ها آنقدر چشمگیر است که معمولا از ذرت، سویا و روغن درخت کاج استخراج و به غذاهای فرآوری شده ای مثل کره اضافه می شوند و سپس روی این مواد غذایی برچسب “پایین آورنده کلسترول خون ” زده می شود

ادامه مطلب...